Společnost Sega je dnes pro některé známá jako možná už jen pouhopouhý producent herního obsahu a také jako domovská stáj modrého ježka Sonica. My, co jsme trochu starší, si ale Segu pamatujeme, co by výrobce herních konzolí – a možná ti ještě o něco starší jako výrobce herních automatů. Je pravdou, že minimálně po devadesátá léta Sega patřila mezi největší a nejznámější výrobce krabiček, které přinášely domácnostem u jejich televizorů videoherní zábavu. Hezky v teple domova. Sega to uměla, ale ve značných křečích v roce 2001 výrobu hardwaru zcela ukončila.
Logo Segy i maskotem Sonicem, zdroj obrázku https://www.nintendoworldreport.com/
Společnost vyvíjející herní mašiny původně pro americké
vojáky byla založena během druhé světové války na Havaji, ale velkou část svého
řízení vykonávala z Japonska, kde firma přesunula své sídlo v roce
1951. Sega prožívala obrovský boom, a zdálo se, že původně pojmenovaná
společnost Standard Games (respektive později Service Games) má na růžích
ustláno. O její automaty byl zájem.
Automaty Sega Diamond 3 Star prodávány v roce 1960,
zdroj obrázku https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Sega
Sega ale toužila dostat svou herní zábavu také do pohodlí
domovů, kde si plánovala podmanit trh s herními konzolemi. Ještě
v roce 1983, kdy původně vydala herní konzoli SG-1000, nic nenaznačovalo,
že by se plány Segy měly za necelého čtvrt století zhroutit. Ony se začaly
hroutit už za patnáct let, ale nepředbíhejme dobu temna, kterou na Segu čekala.
Předchůdce Master Systemu a Game Gearu si vedl velice dobře. Třeba Master
System, který se do prodeje dostal v roce 1985, a na trhu zápasil
s Famiconem/NESem od Nintenda a Atarim 7800 byl navržen velice precizně, ale
jeho prodejnost nebyla, jak si později povíme, až tak převratná. Master System
měl rychlejší procesor (4 MHz) než jeho konkurence (jejich dosahovaly maximálně
3,58 MHz), měla zvukové čipy od Yamahy, jež byly považovány za jedny
z nejlepších. Hlavní paměť RAM měl Master Systém dokonce 4x větší než NES
od Nintenda (Master System 8 KB, NES pouze 2 KB).
Hardwarové výhody byly spíše na straně Master Systemu, avšak
jeho samotná prodejnost byla hluboce pod výsledky konkurenčního NESu. I když
prodejní čísla se s různými zdroji liší, má se obecně za to, že Master
Systemu se prodalo maximálně 20 milionů kus, střízlivější odhady však hovoří o
13 – 15 milionech konzolí, zatímco NESu bylo prodáno téměř 62 milionů. Sega
věděla, že pokud chce v boji o nejúspěšnější herní konzoli tzv. čtvrté
generace porazit Nintendo, musí něco výrazně změnit.
Čtvrtá generace o šestnácti bitech
Říká se, že každý vývojář herních konzolí už při vydání
jedné z generací svých mašinek už automaticky myslí na generaci nástupnickou.
Samozřejmě o tom z pochopitelných důvodů ale nikdo z nich nahlas nemluví,
protože nechce podkopat aktuální prodeje právě vydaného hardwaru.
Tak jako tak v roce 1988 Sega na trh přivedla svou
nejúspěšnější herní konzoli vůbec, alespoň co se prodejních čísel týče. Segu MegaDrive,
v Americe známou pod názvem Sega Genesis. Konzole od Segy byla vydána
s poměrně značným předstihem před svou hlavní konkurencí, Nintendem SNES
(respektive Super Famiconem). Sega stihla svého zástupce na trh dostat dva roky
před svým nejvážnějším rivalem Nintendem. Když byl prodej Super Famiconu (SNESu)
od Nintenda spuštěn, měla už Sega se svým MegaDrivem prodáno několik milionů
kusů, a vlastně se zdálo, že by to tentokrát pro Segu mohlo dopadnout dobře.
Sega MegaDrive 2, zdroj obrázku https://www.gamehole.cz/sega-mega-drive/
Velice pozitivně to vypadalo pro Segu především
v severní Americe, kde byl podle různých zdrojů boj o prvenství mezi Segou
a Nintendem při nejmenší vyrovnaný. Na jiných místech, jako bylo třeba
Japonsko, se však Sega příliš neprosadila, a tamní prodej vázl.
MegaDrivu (respektive Genesisu) Sega prodala zhruba 35
milionů kusů, zatímco Nintendo svých Super Famiconů (SNESů) skoro 50 milionů.
Z prodejních čísel jde však o nejúspěšnější herní konzoli od Segy vůbec. V tu
dobu ještě nebylo pochybností, že Sega bude pokračovat ve vytváření vlastních
herních konzolí. I když…
Průšvihy marketingu Segy
Zde se poměrně jasně ale začíná mluvit o důvodech, proč Sega
od vydání MegaDrive už začala mířit do hluboké finanční ztráty. Nintendo, byť
vydalo svou konzoli čtvrté generace o dva roky později, velmi investovalo do
reklamy. MegaDrive nebyl rozhodně horší konzolí (měl lepší procesor i více
zvukových kanálů), propagace Nintenda však dva roky ztráty otočila poměrně
drtivým výsledkem. Marketing Segy se snažil prodej posílit různými addony,
které se daly do MegaDrive připojit – nejznámějšími je Sega CD a 32X.
V prvním případě se jednalo o CD-ROM mechaniku, která podstatným způsobem
zvýšila kapacitu herního média, kterými v té době byly kazetky, které měly
obvykle kapacitu okolo 4 MB (někdy však i vyšší). Nástavba 32X měla přinést
svým hrám lepší grafiku, a zdvojnásobit paměť RAM. Obojí jmenované se
připojovalo do Segy MegaDrive.
32X addon byl ale z obchodního hlediska velice
nepovedeným přešlapem, neboť na tohle 32 bitové udělátko nakonec nevyšlo tolik
her, a zároveň byl sám o sobě poměrně drahý. Podle známých i kritických údajů
se ho neprodalo ani jeden milion kusů. Sega CD na tom byla o něco lépe, přesto
však prodejnost nedosáhla ani třech milionů, tudíž ani tento přídavek prodej
MegaDrivu nepřinesl kýžený výsledek v podobě porážky Nintenda.
Sega 32X fungoval jako nastavující cartridge a Sega CD zase
jako mechanika připojená do extension portu, zdroj obrázku https://gamerant.com/sega-32x-facts/
Sega Saturn
Předposlední videoherní konzolí od Segy byl Saturn vydaný
v roce 1994. To je také doba, která je označována jako pátá generace
videoherních konzolí, a do které zároveň vstoupil Playstation od Sony.
Playstation byl nejen úspěšnější než Saturn od Segy, ale v obchodních
výsledcích nakonec překvapivě porazil i Nintenďácký N64, který mimochodem na
rozdíl od Segy i Sony jako jediný vsadil na klasické cartridge oproti nově
preferovaným CD-Romům. Saturn byl zároveň první konzolí, která se netajila
záměrem s online hraním. Mimochodem k internetu se dal za jistých
okolností připojit už i dřívější MegaDrive. Tak moc Sega v některých věcech
předbíhala dobu.
Jak jsem již naznačil, o Saturn příliš velký zájem nebyl, a
to z různých důvodů. Mezi ty nejpodstatnější se uvádí například to, že
Sega Saturn nebyla příliš otevřená herním vývojářům. Podle všeho se na Saturn
programovalo velice složitě (na rozdíl od otevřeného a pro vývojáře dobře
popsaného Playstationu). Navíc se zkuste zamyslet, kolik z vašich sousedů
mělo doma Saturn a kolik Playstation. Problémem Saturnu byl tedy i ten, že byl
velice málo propagován, a jeho značka se tak nedostávala do podvědomí široké
veřejnosti, přitom byl oproti Playstationu až o sto dolarů dražší.
Důvodů je více – chyběly kvalitní 3D hry, které měla
konkurence. V podstatě symbolikou může být i ježek Sonic, který na Saturnu
sice také řádil (jmenovitě Sonic R, Sonic 3D a Sonic JAM), ale na rozdíl od
svých ztělesnění na MegaDrive a Master Systemu díru do světa neudělal.
Saturnů se prodalo necelých 10 milionů kusů, přičemž
Nintendo prodalo 3x tolik svých N64 a Sony svého Playstationu dokonce 10x
tolik. Budoucnost Segy byla už v tuto dobu velice nahlodaná a Saturn
pravděpodobně naznačil neshody, které ve firmě podle spekulací už bublaly.
Zachrání to Sega Dreamcast
Nezachránil. Nebudu napínat, Dreamcastu se prodalo zhruba
tolik, co Saturnu, nicméně zde je několik velice zajímavých faktorů, které z Dreamcastu
dělají při nejmenším velmi zajímavou a velmi podhodnocenou konzoli své doby.
Paradoxně však konzoli, která vrazila firmě Sega poslední hřebíček do pomyslné konzolové
rakve.
Sega Dreamcast byla vydána v roce 1998 a její výroba
byla ukončena v březnu 2001. Teď si všimněte jedné zajímavosti ohledně
konkurence: Sony Playstation 2 byl vydán v roce 2000, Nintendo GameCube
v září 2001 a Microsoft Xbox v listopadu 2001. Stále jste si ničeho
nevšimli? Tak já vám poradím. Výroba Segy Dreamcast byla ukončena ještě před
vydáním konkurentů od Nintenda a Microsoftu. I když ještě na Dreamcast byly
vydávány v tu dobu nějaké herní tituly, GameCubu a Xboxu Dreamcast nikdy
nekonkuroval. Důvody jsou různé.
Tím nejznámějším je marketing Sony, který se skoro nemusel
snažit, aby od Dreamcastu odradil a přesvědčil fanoušky, aby si počkali raději
na Playstation 2. Po obřím a nečekaným úspěchu Playstationu 1 bylo očekávání
dvojky značně vysoké. Dreamcast už byl na trhu, Playstation 2 zatím ne. Vydání
Playstationu 2 se očekávalo až na jaro roku 2000, a to v případě Japonska. Ve
zbytku světa měl vyjít až o zhruba půl roku později. Sega tedy měla se svým
Dreamcastem minimálně rok a půl proti Playstationu 2 k dobru, ale ani to
nestačilo. Tehdejší videoherní marketing však nehrál ani trochu pro Segu, která
měla po Saturnu, slušně řečeno, poměrně narušenou pověst. Playstation 2 byl
navíc značně přeceňován, a v některých článcích se dokonce psalo, že bude
až 25x výkonnější než Dreamcast. Konzole od Segy však měla oproti Playstationu
2 jisté přednosti.
Dreamcast měl v sobě zabudovaný modem, měl možnost
připojení čtyřech ovladačů (Playstation 2 jen dva), Dreamcast byl menší než
první verze Playstationu 2, a měl i rychlejší procesor. Podrobné srovnání si
můžete vyzkoušet například zde. Na
Playstation 2 však vyšlo podstatně více her, a na rozdíl od Segy neměla Sony
problémy ani s vývojářským studiem EA Sports, které pro Dreamcast nevydalo
jedinou hru. I když se Sega snažila tuto mezeru zacelit svým vlastním
sportovním vývojem pod křídly Sega Sports, nikdy jste si na Dreamcastu nemohli
zahrát FIFU nebo kvalitní golf.
Sony Playstation 2 byl velice kvalitní herní konzolí, ale
v herních časopisech byl jeho výkon značně nafouknut, a není náhodou, že
kvalita Dreamcastu byla oceněna až postupem času, avšak v době, když už
výrobní linky na jeho produkci stály. I když byl Dreamcast tažen velmi úspěšnou
reinkarnací modrého Ježka s titulem Sonic Adventure, kterého bylo
mimochodem prodáno zhruba 2,5 milionů kopií – tj. každý čtvrtý majitel
Dreamcastu měl tuto hru, na úspěch to nestačilo.
Hra Sonic Adventure, zdroj obrázku https://www.gamesradar.com/sonic-adventure-guide/
Sega, jak jsem již uvedl výše, s Dreamcastem jako první
vůbec nabídla zabudovaný modem a oproti Playstationu 2 na něm mohli hrát čtyři hráči současně na
jedné TV, nebo jste si na paměťovou kartu mohli stáhnout minihry. Oproti své
konkurenci však, bohužel, nenabídla tradiční sportovní zážitek, nebo třeba
kompatibilitu s DVD. I přes některé přednosti to Sega, podobně jako se
Saturnem, nezvládla, a ekonomické hospodaření firmy předznamenaly vysoké
úspory. Ty se mimo jiné dotkly i ukončení vlastní produkce herního hardwaru.
Krize u Segy
Finanční ztráty Segy se touto novou konzolí značně
prohloubily, až byla výroba Dreamcastu v březnu 2001 oficiálně ukončena,
což tedy zároveň znamenalo, že Sega končí na trhu s herními konzolemi. Pro
firmu měly tyto neúspěchy obrovské důsledky. Zadlužená společnost – mimochodem
jeden z věřitelů odpustil firmě dluh o výši několika stovek milionů dolarů
– začala ve velkém propouštět. Vývojářské pozice byly redukovány v Sega of
America, a také v sídlu firmy v Japonsku.
Příběh Dreamcastu měl však přesah i do konkurenčních
konzolí, především pak do Xboxu, neboť Sega měla s Microsoftem velice úzké
vztahy, a dokonce se zdálo, že by Microsoft vysoce zadluženou Segu mohl koupit
a pak pokračovat na vývoji herních konzolí společně. Microsoft na videoherní
trh teprve vstupoval, a neměl – na rozdíl od Segy – s vývojem konzolí
vůbec žádné zkušenosti. Jakési know-how, která Sega držela, by se Microsoftu
tak mohlo hodit.
Sega tápala, ale k prodeji nakonec nedošlo, a Xbox
vyšel až po stažení Dreamcastu z výroby. S nadsázkou a s velkým
realismem lze však Xbox podezírat z na první pohled nepřehlédnutelných
podobností, které jej s Dreamcastem pojí. Microsoft, jak již bylo řečeno,
v této době neměl žádné zkušenosti s herními konzolemi, a tak nemohl
stavět na žádném ze svých předešlých úspěchů v podobě herního železa. Je
však poměrně mnoho názorů, že Microsoft se inspiroval u Segy, a to právě u
Dreamcastu. První Xbox totiž v řadě věcech jako by Dreamcastu vypadl
z oka. Podobnost ovladačů o tom povídá své.
Sega Dreamcastem napsala svou tečku za vývojem konzolí a
dále se soustředila výhradně na vytváření herních titulů, přičemž některé
licencovala svým konkurentům. Finanční srdíčko Segy se začalo po letech sice
zase uzdravovat, v srdcích svých fanoušků však zůstává jako vzpomínka na
skvělé zážitky při hraní na hardwaru této firmy… Na hardwaru, který již patří
do retro muzeí.
Evoluce Segy v jednom videu
Žádné komentáře:
Okomentovat