Mrkněte na e-knihy, které jsem napsal. Kupte si je za DOBROVOLNOU CENU

pondělí 21. července 2025

Konec orlic, začátek účtů: Jak si Česko kupuje identitu za tři miliony

Opět skvělá ukázka efektivního nakládání se státními prostředky — Česká republika si pořídila nové logo, které bude zkrášlovat všechny úřady. Autorem návrhu, za „symbolických“ tři miliony korun, je Jakub Spurný ze Studia Najbrt. Nejvýraznější inovací je samozřejmě zmizení moravské i slezské orlice — protože přece jen jde jen o ptáky a historie je zbytečně rušivý element. A je naprosto logické, že návrh reprezentace celé republiky vytvořili lidé výhradně z Prahy. Ostatně jak designér Spurný, tak i Studio Najbrt mají sídlo tam, kde to přece všechno začíná i končí.




Nové logo na úřadech víceméně koresponduje s vystřihováním orlic s logikou ve fotbale i v hokeji, kde se moravská i slezská orlice vygumovala už před řadou let – v hokeji se vrátila pro domácí mistrovství světa v roce 2024, kde se mimochodem vyhrálo zlato, ale jak všichni víme, výjimka potvrzuje pravidlo, a v tom se zůstane alespoň pro správu České republiky.

V budoucích projektech se počítá také se změnou české hymny, kde namísto „Kde domov můj,“ zazní „země Pražská, domov můj,“ což občany jasně nasměruje, kde by měli hledat odpovědi na své otázky, národní identitu, správu i ztracený rozpočet, neboť méně je někdy více.



Logo s českým lvem je pak pravděpodobně reakcí na nedokončenou digitalizaci státu, která měla přinést i změnu národních symbolů — tradiční heraldické znaky měly být podle dřívějších návrhů nahrazeny QR kódy, jež by vlály na úřadech, vlajkách a možná i na každém novorozenci při přidělení rodného čísla.

„Víte, lidé si pořád na něco stěžují,“ reaguje ministr životního prostředí a odprodeje zbytkových částí republiky Pavel Pražák. „Stížnosti chodí úplně na všechno — že lékaři předepisují léky, které se nedají sehnat, že bydlení je nedostupné, že platy jsou nízké a dálnice nedostavěné. Jako zodpovědný ministr jsem se ale rozhodl tyto starosti občanů skutečně řešit. Jednou z možností je například snížit počet obyvatel — protože když bude méně lidí, bude i méně stížností. Samozřejmě na první pohled to může znít trochu drasticky, ale prodat Moravu a Slezsko třeba Maďarsku není zas tak hrozné, protože alespoň zbude víc peněz na nová loga v Praze,“ vysvětluje spokojeně Pražák.



Zároveň sází i na to, že výprodej některých regionů povede ke zlepšení vzdělávání pražských škol.

„Dnes se děti v Praze učí ve vlastivědě spoustu zbytečností. Upřímně — proč by měl Pražák vědět, kde leží Ostrava, Brno… nebo jak se to vůbec jmenuje… Opava? V Praze nám stačí Sparta a Slavia,“ rozplývá se Pražák, než se rozčílí:

„A ještě nás v učebnicích českého jazyka matou tím, že vokno se píše bez ‚v‘… to přece není normální! Všichni víme, že když slyším ‚o‘, automaticky vkládám před něj ‚v‘. A taky nemůžu být rozlítaný, neboť jsem vždycky rozlítanej...“

Satira, psaná jedním lehce naštvaným Moravákem, co místo orlice dostává už jen účet za nová loga.