V minulém článku jsme si napsali poměrně dost věcí o hře Sonic the Hedgehog 2, která byla vydána v roce 1992 pro Segácké konzole Sega Megadrive – respektive Genesis, jak Sega tuto konzoli pro prevenci možných problémů s obchodní značkou Megadrive pojmenovala v Americe. Sonic the Hedgehog 2 není po stránce prodejnosti nejúspěšnější hra, která se na Megadrive objevila, byla to však hra, která přinesla do historie her s modrým ježkem mnoho převratných novinek. Novinek, které se i v dnešních titulech se Sonicem už považují za zcela běžné a samozřejmé věci. Jelikož jsem se o této hře dozvěděl opravdu mnoho zajímavostí, rád bych se s vámi o ně podělil. Zde je další jejich várka.
Turbo rychlost ve vývoji
Už jsem napsal, že Sega chtěla vývoj tohoto titulu všemožně urychlit,
aby se stihl magický termín roku, který přeje prodejům – tedy Vánoce 1992. Na
hře pracoval poměrně rozsáhlý a zkušený tým, který se ještě navíc věnoval několika
prvkům z celé hry současně, a navíc některé z nich byly použity
opakovaně, což vznik hry jistým způsobem akcelerovalo. Každopádně i tak se zdá,
že vymyslet a sestavit level zvaný jako Chemical plant za pouhé dva týdny by
mohl být holým nesmyslem. Navíc ještě když si uvědomíme, že takový Chemical
plant patří u hráčů her se Sonicem k vůbec nejoblíbenějším – včetně jeho
povedené hudby, a že tento level je stále používám v nějaké vylepšené
podobě dodnes. Opravdu se zdá být informace o tom, že návrh tohoto levelu trval
pouhé dva týdny jako naprosto neuvěřitelná. Teď se mi chce použít větu ze
slavného amerického pořadu Věřte nevěřte, a tak mohu říct: „to se opravdu
stalo.“
Chemical plant zone
byl hotový za pouhé dva týdny, zdroj obrázku https://info.sonicretro.org/
Kdo byl Sonicův herní otec?
Zjednodušeně řečeno – Sonic měl otců více. V minulém
článku jsme si uvedli jméno Yasushi Yamaguchi, japonského návrháře, na jehož
kreslícím plátně vznikl ježkův věrný parťák Miles Prower – přezdívaný Tails. Mnohými
uznáván, co by „otec“ ježka Sonica je Naoto Ohshima. Rovněž japonský umělec,
který mimochodem vymyslel i podobu Dr. Robotnika, respektive Eggmana. Naoto
Onshima však nebyl jediným, kdo se o úspěch Sonica postaral.
Naoto Ohshima
v roce 2018, zdroj Wikipedia
Jeho patronaci a růst měl na starosti ještě další člověk,
který byl pro další rozvoj modrého hrdiny neméně důležitým – a tím byl Yuji
Naka, videoherní návrhář, producent a programátor. Právě tento chlapík, rodák
z japonské Osaky, byl strůjcem úspěchu her s ježkem Sonicem, kterému
dokázal vštěpit styl, kterým se tyto hry dodnes pyšní. Yuji Naka pracoval pro
Segu od roku 1983, a rukopis své práce vložil také do titulů jako Phantasy Star
nebo i Nights into Dreams. Pro fanoušky herního Sonica je ale znám jako ten, co
pracoval na hned několika jeho vydáních, a zároveň patřil i mezi zakladatele
nového studia Sega Technical Institute, které patřilo pod ochranná křídla Segy,
a o kterém jsme si něco více napsali minule.
Zajímavostmi okolo příběhu a osobního života Naky se to
poměrně jen hemží. K programování se Yuji Naka dostal díky oblíbenému
hudebnímu interpretovi, který pro svou hudbu využíval kódování, což samotného
Naku inspirovalo natolik, že se programování začal věnovat i on sám. Jeho
kariéra však z počátku nebyla úplně růžová, neboť špatné známky na střední
škole zapříčinily zavřené dveře na univerzitu, a tím i nemožnost pracovat pro
vývojářská studia, které ho zajímala. Během střední školy však Yuji Naka
pracoval na částečný úvazek v Nihon Microcomputer Academy, kde si praxi získal
portováním různých her pro různý hardware. Po střední škole, a následné
nemožnosti se dostat na vysokou školu, už ale Yuji Naka neměl moc na výběr,
protože všude požadovali vysokoškolský diplom, který samozřejmě neměl. Na tom prý ale
netrvali ve dvou firmách – v Taito a u Segy. Kde nakonec Yuji Naka
zakotvil, všichni víme. Vybral si, pro nás – fandy Sonica – naštěstí, Segu.
Uvedu ještě jednu pozoruhodnost. Srdcovou záležitostí byla
pro Naku společnost Namco, kde údajně toužil jednou pracovat. K tomu se
možná i schylovalo v roce 2006, kdy Yuji Naka opustil společnost Sega,
avšak k jeho smůle bylo Namco ve stejném roce rozpuštěno. Tak jako tak se
Yuji Naka věnoval vlastnímu hernímu studiu Probe, které mu po práci
v Sonic Teamu dalo požadovanou úroveň svobody. Do Segy se nakonec vrátil v roce
2018, a k jeho náplní práce patřil, světe div se, opět ježek Sonic.
Yuji Naka v roce
2015, zdroj Wikipedia
Aby dva otcové Sonica nebyly tak úplně málo, tak za
posledního „otce“ ježka Sonica se považuje ještě třetí muž. Tím je Hirokazu
Yasuhara, další japonský umělec a videoherní návrhář. Tento člověk se podílel
na vývoji her se Sonicem už od jeho samotného počátku, avšak nebyl u něj až tak
dlouho, a jeho práce na Sonicovi měla končit s pozdější a předposlední
konzolí od Segy vůbec – loučení se Segou přišlo u konzole Sega Saturn. Tak jako
tak trio zmíněných pánů to mělo patřičně rozdělené. Naoto Ohshima se staral o
podobu herních postav, Yuji Naka o programování, a Hirokazu Yasuhara o podobu
herních levelů. Myslím si, že zmiňovat pouze jednoho z nich jakožto „ústřední
postavu“ her s ježkem Sonicem je poměrně nespravedlivé a nedostatečné.
Hirokazu
Yasuhara, Zdroj X
Žádné komentáře:
Okomentovat