Mrkněte na e-knihy, které jsem napsal. Kupte si je za DOBROVOLNOU CENU

neděle 28. května 2017

Jsme fér. Jsme Vodafone...

To tričko není nové, je vyprané v Perwollu. Jak to vím? Protože máme společnou pračku. Mohli jsme udělat pěknou reklamu, ale my jsme řekli NE. Výčet reklam, kterým se můžeme v tichosti smát, je pro každého z nás jistě jinak dlouhý. Já se na televizi skoro nedívám, ale když už si k ní sednu, cítím, jak mi mobilní operátoři i štědré půjčky vymývají mozek svými výbornými produkty. Kdo by si nevybral extra výhodný úvěr, když vám vrátí 5 000,-? Proč nepodepsat smlouvu novému dodavateli energií, když se (troufám si říci) většina lidí neorientuje ve vyúčtováních, aby si reálnou úsporu uměli vypočítat? Ona to není ostuda, takový kalkul reálné sumy se všemi poplatky není tak jednoduchý. Ti, kteří nás oslňují na prahu domovních dveří s okouzlujícími nabídkami, procházejí náročným školením, aby tyto kalkuly sami chápali a uměli nám je prodat. A banky? Při pohledu na vysmáté obličeje v propagačních snímcích nakonec i zapomenete, že váš skvělý peněžní ústav si vezme pár peněz za to, že u jeho bankomatu mrknete na aktuální zůstatek na účtě. Ani cílem pojišťovny není vyplácet vám  pojistnou událost a udělat z vás zesádrovaného, ale ke smíchu naladěného panáčka, jako mají v reklamě. Pravda je však jediná, kdo v dnešní době ovládá sebe vychvalování, ten boduje. Jde tu o peníze, o ty tady přeci běží. Peníze jsou až na prvním místě. Takový Vodafone si to moc dobře uvědomuje a své chyby, když už na ně přijdete, schová za systémové chyby...
Logo společnosti Vodafone



Férový Vodafone - ale jen slabý rozjezd
Pokud bych měl nějakou společnost nominovat na cenu „jste našim zákazníkem, ale pravidla hry určujeme jenom my, tak se na tom nepokoušejte něco změnit,“ naprosto jistě bych jako želízko do ohně vhodil Vodafone. Kdysi jsem tohoto operátora bral jako relativně nejslušnějšího ze všech na našem trhu působících, teď ale věřím, že v poměřování se „reklama klame“ by mohl uspět i v soutěži s těmi nejlepšími. Vodafone se dle mého názoru moc zhoršil. A když jsem jim shrnul, o čem napíši, nebylo jim z toho do smíchu...
Zastoupení Vodafonu ve světě
Moje poslední zkušenost s ním je jen slabý úvod do toho, jakých her se poskytovatelé mobilních služeb dopouštějí na svých zákaznících. Já byl klientem této britské firmy zhruba devět let. Když Vodafone ukončoval můj tarif a nenabídl mi žádný jiný lepší nebo alespoň obdobný, rozhodl jsem se přejít ke konkurenci (ne však k té, která zhasíná obrazy regulérním plátcům satelitních a kabelových televizí). Problém však byl (údajně by to mělo jít jako po másle – naivně jsem si to i myslel), že jsem si chtěl převést své telefonní číslo, a tak jsem se u operátora ptal, kdy mohu přejít k jinému poskytovateli tak, abych na tom u toho současného neprodělal. Zkrátka tak, aby mi Vodafone nezaúčtoval období, kdy již u něj nebudu. „Můžete kdykoliv. My účtujeme jen to období, kdy nás budete využívat. Nezaplatíte nic navíc,“ dostal jsem v obdobných slovech vysvětlení na zákaznické lince Vodafonu chvíli před tím, kdy jsem chtěl cyklus převodu čísla spustit. A tak jsem si myslel, že prodělat zkrátka nemůžu. Jak férové, že ano. To jsem si myslel jen do příchozího vyúčtování.
Jedno ze sídel společnosti
V tom jsem s úsměvem naškrobeným ala reklama zjistil, že mi čestný operátor naúčtoval i zhruba tři týdny z doby, kdy mi na displeji svítil název jeho konkurence. Fakturu jsem nezaplatil, naopak jsem ji reklamoval. „Je to systémová chyba,“ bylo mi odpovězeno Vodafonem.
„To mi chcete říct, že tohle děláte všem zákazníkům?“ nadzvedla mě odpověď. Ano, pokud vám operátor naúčtuje dva tři týdny, na požadované částce si toho všimnete, ale pokud si tam přihodí jen pár dnů, už to tak do očí bijící býti nemusí…

Až později mi bylo řečeno, že Vodafone účtuje v rámci všeobecných podmínek aktuálně započaté období, z čehož plyne, že ty dva tři týdny si tam skutečně připočítal podle vlastního řádu „oprávněně…“ Ale já volal s tímto dotazem ještě před tím, než jsem převod čísla ke konkurenci zahájil a „hovory si nahráváte a můj dotaz v něm zazněl jasně,“ bránil jsem se a na tom jsem stavěl svou reklamaci. Výsledek? Po pár dnech mi Vodafone období zpětně vyškrtl a já fakturu nakonec zaplatil s výrazně poníženou částkou. Je fakt, že jsem tušil, že to tak probíhá, že zaplatíte celé zahájené účtovací období bez ohledu na to, jak bude z vaší strany dlouhé, nicméně chybně podaná informace mě mohla stát přibližně tři sta korun. A argumentu „systémová chyba,“ který je vyvrácen o pár dní později s vyrozuměním o reklamaci, tak nějak nerozumím - je to přiznání chyby či ústupek? Posouzení nechám na vás. Jako bývalý zákazník Vodafonu mám však tušení, že si jednotlivá oddělení této společnosti nepředávají korektní informace mezi sebou, což je ta systémová chyba. Pokud se nedohodnou dva v jednom domě, jak se chtějí ti dva dohodnout se třetím stojícím na dvorku?

Podraz na člověka v částečném důchodu? Posuďte sami...
Ale to je jen lehounký rozjezd toho, co Vodafone udělal ženě, která mě přivedla na svět. Představte si, že s operátorem podepíšete smlouvu na dva roky, a zhruba sedm měsíců před jejím vypršením budete chtít změnit podmínky. Možné to je, ale jen za předpokladu, že si objednáte vagón dalších, pro poskytovatele přínosných služeb. Jinak vás pošle do míst zcela tmavých…

Řekněme, že maminka měla tarif o 200 volných minut do všech sítí a 200 SMS stejně tak všude za 237,-. Neřešme, jestli se jedná o tarif dobrý nebo špatný. Sedm měsíců před vypršením smlouvy se ale Vodafone ozval, „že její tarif již není nabízený.“ Vodafone může namítat, že se jedná o smlouvu, která definuje minimální měsíční plnění zákazníka, což znamená, že neupisujete vyloženě tarif jako takový. Na obranu Vodafonu se to sluší dodat. Avšak kolika lidem je to tak jasné, když vás operátor omámí skvělým tarifem, vy se mu podepíšete a on vám připraví tvrdé vystřízlivění? Další věc, hovořící proti Vodafonu, je ta, že z těchto důvodů smíte od smlouvy odstoupit, protože došlo ke zhoršení podmínek ze strany poskytovatele služeb - tato logika spíše směřuje k tomu, že upisujete tarif, nikoliv minimální částku, kterou budete platit každý měsíc.

Férové? No, alternativa, kterou dostala: 50 minut všude, neomezené SMS do Vodafonu, mimo něj za 1,5,- a k tomu 50 MB dat – které neumí využít. A cena 264,56,-. Lehce se tak s cenou dostanete nad tři sta. Stačí jen poslat pár SMS mimo vlastní síť. Shrnutí? Vodafone mé mamince rapidně zhoršil podmínky, přesto si ještě navýšil cenu o téměř třicet korun. Ano, je možno z důvodu změny smluvních podmínek ze smlouvy bez sankcí odstoupit, ale zaprvé – pokuty požaduje operátor, když smluvní podmínky porušíte vy (opačně to jde asi jen soudně a to si spousta lidí rozmyslí) – zadruhé – sednout si a brouzdat po internetu s cílem najít jiný tarif, alternativu, není tak jednoduché. Zvláště ne pro lidi ne tak zdatné s vyhledáváním na internetu…


Původní tarif
Nový tarif, který Vodafone zavedl mamince před vypršením smlouvy
Volné minuty do Vodafonu
 -
-
Volné minuty do ostatních sítí
200 (vč. Vodafone)
50 (vč. Vodafone)
Volné SMS
200
neomezeně do Vodafone, 1,5,- do ostatních sítí
Data (MB)
0
50
Cena v KČ
237
264,56**
Ceny dvakrát ověřeny na zákaznické lince Vodafone
** Cena, kterou si Vodafone od mamky účtoval za tarif Smart 50, přitom na svých stránkách jej nabízí za 249,-




Tarif Smart 50 jak jej Vodafone nabízí na svých internetových stránkách

Další pikantní věc, kterou jsem zjistil na zákaznické lince Vodafone je ta, že tarif, který matce vnutil, normálně stojí 249,-, přitom ona jej dostala o 15,56 KČ dráž.
„Je to systémová chyba, která se musí řešit," bránila se operátorka. „Normální cena tarifu je 249,-," dodávala.
„Vy jste ale do teď účtovali 264,56,-," namítal jsem, protože těch systémových chybiček má Vodafone v poslední době tak nějak moc. Asi víc, než se na férového operátora takových rozměrů sluší. Shrnutí - maminka má tarif Smart 50 - smlouvu však má na minimální závazek, ne přímo tarif. Je pod smlouvou, ale z pohledu tarifu pod smlouvou není a proto je cena jejího tarifu vyšší, než za nabízených 249,- měsíčně. Zvláštní, ale tak to je. Vodafone si matku upsal, aby mu platila, ne aby měla výhodné služby. V tom je kámen úrazu.
Tarif Smart 50 jak jej Vodafone poskytuje mé matce - a to ještě zdůrazňuje poskytnutou slevu, přičemž tarif dostává předražený

Někdo by si mohl myslet, že střídání tarifů, které Vodafone u mé matky provedl, není tak nefér, jak já tvrdím, že je, protože smlouva je smlouva a ta je závazná, i když se v ní přímo nehovoří o tarifu a jeho parametrech. Zákazník smlouvu podepisuje na základě nabízených služeb, ne proto, že by chtěl operátorovi platit. V takovém případě zmíněnou smlouvu považuji za nevýhodnou vůči zákazníkovi, proti kterému si Vodafone nachystal prostor pro manévry takových stylů. Neférových. O dodržení podmínek z vaší strany se oni postarají, to mi věřte.

Takových firem, které míchají slovo „fér“ nebo spojení „pro lidi“ je více. Ne nadarmo říkával můj učitel a bývalý starosta Frenštátu pod Radhoštěm, pan Pavel Orlík, že „není dobré zboží, co se chválí samo.“ S tímhle musím naprosto souhlasit a zdravím do Vodafonu…

Máte také nějakou zkušenost obdobnou mnou popsané? Napište mi o ní a třeba i příběh zveřejním. A jinak vítejte v nové rubrice Férová republika, kde si můžeme společně poplakat nad praktikami, které dusí zákazníky...




Žádné komentáře:

Okomentovat